Jelenlegi hely

Címlap

2025.01.23. - NLTÖK - Dr. Bérczi Alajos - „Nem ér sokat az a tudás, amit nem osztanak meg másokkal.”

A hódmezővásárhelyi Németh László Gimnázium, Általános Iskola Természettudományos Önképzőkör (TÖK) újabb előadója között köszönhettük a Középiskolai MTA Alumni programmal való együttműködésnek köszönhetően Dr. Bérczi Alajos kutató tanárt, aki Szegedről érkezett hozzánk, az Szegedi Biológia Kutatóközpont, Biofizika Intézet egykori munkatársaként (Cím: Szeged, Temesvári krt. 62, 6726).
Hálásan köszönjük Biofizika a javából című diákközpontú, a gyerekek tanulmányaihoz magyarázatokkal igazodó, színes előadását és azt a gondolatot is ami a tudományos munkásság lényegét mutatja: „Nem ér sokat az a tudás, amit nem osztanak meg másokkal.”

2025.01.23-án a 11-es és a 12-es biológia sávos csoport, a biológia iránt érdeklődő más osztályok NLG diákjai betekintést kaphattak biológia és a fizika határán lévő tudományos munkásságok integrálására a biofizika területén.

Összegezve, az előadásból – Zimányi László szavait idézve – megtudhattuk: „Bérczi Alajos több évtizeden át tanulmányozta a transzmembrán elektrontranszportot végző, aszkorbátot (C-vitamint) mint elektrondonort felhasználó citokróm b561 fehérjecsaládot. Felfedezte az egér eredetű lizoszomális és a növényi tonoplaszt fehérjét, és számos különböző – növényi, állati és humán – szövetben kifejeződő fehérjét állított elő heterológ expresszióval, többek között az egérből származó és a humán tumorszupresszor citokróm b561 fehérjéket. Meghatározta az expresszált fehérjék legfontosabb spektrális és fizikokémiai paramétereit, illetve ligandumokhoz való affinitásukat, hozzájárulva ezzel feltételezett élettani szerepük megismeréséhez.” Forrás: https://doc.brc.hu/SZBK_50_digitalis.pdf

Az előadást Alajos a következő gondolatokkal zárta: „There are two ways of spreading light: to be the candle or the mirror that reflects it.” Edith Wharton, 1902.
Ezúton is hálásan köszönjük az előadónak Bérczi Alajosnak az előadás megtartását és a program létrejöttét lehetővé tevő közreműködést az MTA Alumni Program számára!

A részletesebb beszámoló elolvasható a mellékletben!