Jelenlegi hely

Pályázati adatok:

Utazó diákok száma: 39

Kísérő tanárok száma: 4

Megvalósítás időpontja: 2023.április 3-2023.április 5.

Elnyert támogatás összege: 2 733 000 HUF

Az utazás során értintett települések: Hódmezővásárhely, Nagyvárad, Szatmárnémeti, Erdőd, Misztótfalu, Koltó, Nagybánya, Magosa, Nagykároly, Érmindszent, Nagyszalonta

Előkészítő óra bemutatása (2023.március 31.)

A tanulók szaktanári vezetéssel készültek fel a meglátogatni kívánt terület nevezetességeivel és annak magyar vonatkozásaival. Részletesen foglalkoztak egymás számára bemutatva a meglátogatni kívánt településekkel; a trianoni békediktátum előzményeivel, közvetlen és közvetlen következményeivel. Önállóan fogalmazták meg, hogy az utazás a magyar identitás és összetartozás szempontjából egy kiemelkedő lehetőség. A felkészülés szerves részét képezte, hogy felvettük a kapcsolatot a Könyvet a szórványba csapattal is, így lehetőségünk adódott könyvadományt eljuttatni Koltóra és a nagybányai Németh László Elméleti Líceumba.

Az előkészületekhez tartozott a Magyarság Házának egy portréfilmjének megtekintése a Romániába való kirándulás előtt. A közös filmnézésre a tanórák után került sor. A gyerekek kezdetben nem értették, hogy ez miért fontos igazán, de amint a film elkezdett kibontakozni, érezhetően fókuszált a figyelmük és csendben nézték végig.

Láthatóan megértették a film mondandóját, az önállóság és az önazonosság fontosságáról, hogy az ember kívülállósága több szempontból is megvalósulhat, de ettől független értékes tagja lehet közösségénének. Nagyon pozitív élmény volt ezt számomra osztályfőnökként, a bent lévő kollégákkal a film után még ott maradtunk az osztályban a gyerekekkel, kibeszélni az élményeket, és azt tapasztaltam, hogy fiatal koruk ellenére meglehetősen éretten kezelték a témát mind individuális, mind pedig tágabb kontextusban. Egyszerre látták meg egy lány életében és a külhoni magyar kisebbség jelenében megjelenő nehézségeket, kihívásokat.

Úgy gondolom, hogy van igény az ilyen művekre, mert korosztálytól függetlenül taníthat mindenkinek, számunkra nagyon pozitív élmény volt.

Program

1.nap

Hódmezővásárhelyről indultunk, az első megállónk Nagyvárad volt, megkoszorúztuk a Püspöki Székesegyház előtti Szent László szobrot. A váradi kapitányokból lett erdélyi fejedelmekre emlékeztünk, leróttuk kegyeletünket Bethlen Gábor szobránál. Városnézés keretein belül fedeztük fel a belvárosban, Ady és magyar írok, költők emlékeit. Beszélgettünk Ady Endréről, Juhász Gyuláról, Krúdy Gyuláról, akik a Kőrös-parti városban töltötték életük egy részét. Meglátogattuk az Ady Endre Emlékmúzeumot, ezzel egybekötve a múzeum előtt lévő Ady szobrot koszorúztuk meg. A következő megállónk Szatmárnémeti volt, a Vécsey-háznál emlékeztünk meg a szatmári béke megkötésére, majd folytattuk utunkat Erdőd irányába. Megtekintettük a várkastélyt, amelynek kápolnájában Petőfi Sándor és Szendrey Júlia örök hűséget fogadtak egymásnak. Ezt követően a misztótfalusi Kis Miklós Emlékház következett volna, de mire megérkeztünk, már zárva találtuk, így Koltó irányába indultunk, ahol elfoglaltuk a szállásunkat.

2.nap

A második napi programunkat Nagybányán kezdtük, ahol meglátogattuk a testvériskolánkat, a Németh László Elméleti Líceumot. A tanulókkal és pedagógusokkal közös bemutatkozáson vettünk részt, mely után az iskola tanulói és pedagógusai által fedeztük fel Nagybánya történelmi belvárosát. Ez magába foglalta a Festészeti Múzeum, Ásványtani Múzeum, István-torony látogatását, közös koszorúzást a nagybányai református templomban található Németh László emléktáblánál. Ezt követően meglátogattuk a Mogosát, a nap utolsó programja pedig Koltón a Teleki kastély kertjében koszorúztuk meg Petőfi Sándor és Szendrey Júlia szobrát.

3.nap

A harmadik napon meglátogattuk Nagykárolyt, ahol a Károlyi kastélynál és Kaffka Margit mellszobránál emlékeztünk meg, utóbbinál koszorúzással egybekötve. Utunk következő állomása Érmindszent volt, ahol Ady Endre szülőháza volt a cél, majd Nagyszalonta és az Arany János emlékmúzeum következett, ahol koszorúzással emlékeztünk meg a költőre. Programunkat a református templomnál található Kossuth szobor megkoszorúzásával zártuk.

Tartalmas, mozgalmas napokat töltöttünk együtt.

Értékelő óra bemutatása

Az értékelő óra során a diákokkal együtt dolgoztuk fel a tapasztalatokat, élményeket, melyekben nem volt hiány. PPT prezentáció segítségével foglaltuk össze a tanultakat, látottakat.

Bemutató óra bemutatása (2023. június 4.)

A bemutató óra keretein belül a hatodikos évfolyam tanulóinak tartottak együtt előadást a gyerekek, melynek aktualitást a Nemzeti Összetartozás Napja szolgáltatott. A hetedikes diákok alázattal, élményekkel teli prezentálták képekkel azokat a helységeket, melyeket közösen meglátogattunk.

Témanap

A témanap alkalmából a diákok részt vettek az iskolai megemlékezésen, illetve a kiránduláson készített képekkel díszítették fel az intézmény auláját, mellyel párhuzamosan állandó vetítés is megvalósult az iskolában a kiránduláson készült képekből.