Jelenlegi hely
HAT_KP_1_2022_1_001211
Projekt címe: Tanulmányi kirándulás Erdélyben
Pályázati azonosító: HAT-KP-1-2022/1-001211
Pályázati adatok:
Utazó diákok száma: 39
Kísérő tanárok száma: 4
Megvalósítás időpontja: 2023.április 3-2023.április 5.
Elnyert támogatás összege: 2 733 000 HUF
Az utazás során értintett települések: Hódmezővásárhely, Nagyvárad, Szatmárnémeti, Erdőd, Misztótfalu, Koltó, Nagybánya, Magosa, Nagykároly, Érmindszent, Nagyszalonta
Előkészítő óra bemutatása (2023.március 31.)
A tanulók szaktanári vezetéssel készültek fel a meglátogatni kívánt terület nevezetességeivel és annak magyar vonatkozásaival. Részletesen foglalkoztak egymás számára bemutatva a meglátogatni kívánt településekkel; a trianoni békediktátum előzményeivel, közvetlen és közvetlen következményeivel. Önállóan fogalmazták meg, hogy az utazás a magyar identitás és összetartozás szempontjából egy kiemelkedő lehetőség. A felkészülés szerves részét képezte, hogy felvettük a kapcsolatot a Könyvet a szórványba csapattal is, így lehetőségünk adódott könyvadományt eljuttatni Koltóra és a nagybányai Németh László Elméleti Líceumba.
![]() |
![]() |
![]() |
Az előkészületekhez tartozott a Magyarság Házának egy portréfilmjének megtekintése a Romániába való kirándulás előtt. A közös filmnézésre a tanórák után került sor. A gyerekek kezdetben nem értették, hogy ez miért fontos igazán, de amint a film elkezdett kibontakozni, érezhetően fókuszált a figyelmük és csendben nézték végig.
Láthatóan megértették a film mondandóját, az önállóság és az önazonosság fontosságáról, hogy az ember kívülállósága több szempontból is megvalósulhat, de ettől független értékes tagja lehet közösségénének. Nagyon pozitív élmény volt ezt számomra osztályfőnökként, a bent lévő kollégákkal a film után még ott maradtunk az osztályban a gyerekekkel, kibeszélni az élményeket, és azt tapasztaltam, hogy fiatal koruk ellenére meglehetősen éretten kezelték a témát mind individuális, mind pedig tágabb kontextusban. Egyszerre látták meg egy lány életében és a külhoni magyar kisebbség jelenében megjelenő nehézségeket, kihívásokat.
Úgy gondolom, hogy van igény az ilyen művekre, mert korosztálytól függetlenül taníthat mindenkinek, számunkra nagyon pozitív élmény volt.
![]() |
![]() |
Program
1.nap
Hódmezővásárhelyről indultunk, az első megállónk Nagyvárad volt, megkoszorúztuk a Püspöki Székesegyház előtti Szent László szobrot. A váradi kapitányokból lett erdélyi fejedelmekre emlékeztünk, leróttuk kegyeletünket Bethlen Gábor szobránál. Városnézés keretein belül fedeztük fel a belvárosban, Ady és magyar írok, költők emlékeit. Beszélgettünk Ady Endréről, Juhász Gyuláról, Krúdy Gyuláról, akik a Kőrös-parti városban töltötték életük egy részét. Meglátogattuk az Ady Endre Emlékmúzeumot, ezzel egybekötve a múzeum előtt lévő Ady szobrot koszorúztuk meg. A következő megállónk Szatmárnémeti volt, a Vécsey-háznál emlékeztünk meg a szatmári béke megkötésére, majd folytattuk utunkat Erdőd irányába. Megtekintettük a várkastélyt, amelynek kápolnájában Petőfi Sándor és Szendrey Júlia örök hűséget fogadtak egymásnak. Ezt követően a misztótfalusi Kis Miklós Emlékház következett volna, de mire megérkeztünk, már zárva találtuk, így Koltó irányába indultunk, ahol elfoglaltuk a szállásunkat.
2.nap
A második napi programunkat Nagybányán kezdtük, ahol meglátogattuk a testvériskolánkat, a Németh László Elméleti Líceumot. A tanulókkal és pedagógusokkal közös bemutatkozáson vettünk részt, mely után az iskola tanulói és pedagógusai által fedeztük fel Nagybánya történelmi belvárosát. Ez magába foglalta a Festészeti Múzeum, Ásványtani Múzeum, István-torony látogatását, közös koszorúzást a nagybányai református templomban található Németh László emléktáblánál. Ezt követően meglátogattuk a Mogosát, a nap utolsó programja pedig Koltón a Teleki kastély kertjében koszorúztuk meg Petőfi Sándor és Szendrey Júlia szobrát.
3.nap
A harmadik napon meglátogattuk Nagykárolyt, ahol a Károlyi kastélynál és Kaffka Margit mellszobránál emlékeztünk meg, utóbbinál koszorúzással egybekötve. Utunk következő állomása Érmindszent volt, ahol Ady Endre szülőháza volt a cél, majd Nagyszalonta és az Arany János emlékmúzeum következett, ahol koszorúzással emlékeztünk meg a költőre. Programunkat a református templomnál található Kossuth szobor megkoszorúzásával zártuk.
Tartalmas, mozgalmas napokat töltöttünk együtt.
Értékelő óra bemutatása
Az értékelő óra során a diákokkal együtt dolgoztuk fel a tapasztalatokat, élményeket, melyekben nem volt hiány. PPT prezentáció segítségével foglaltuk össze a tanultakat, látottakat.
Bemutató óra bemutatása (2023. június 4.)
A bemutató óra keretein belül a hatodikos évfolyam tanulóinak tartottak együtt előadást a gyerekek, melynek aktualitást a Nemzeti Összetartozás Napja szolgáltatott. A hetedikes diákok alázattal, élményekkel teli prezentálták képekkel azokat a helységeket, melyeket közösen meglátogattunk.
![]() |
![]() |
![]() |
Témanap
A témanap alkalmából a diákok részt vettek az iskolai megemlékezésen, illetve a kiránduláson készített képekkel díszítették fel az intézmény auláját, mellyel párhuzamosan állandó vetítés is megvalósult az iskolában a kiránduláson készült képekből.
Fényképek a projektről
Az 1. nap fényképei itt megtekinthetők