Jelenlegi hely

Címlap

Hatartalanul_2021

A projekt címe: Kirándulás a sóvidéken

Pályázati azonosító: HAT-KP-1-2021/1-000714

Tanulmányi kirándulás hetedikeseknek

Pályázati adatok

Utazó diákok létszáma: 27 fő

Kísérő tanárok száma: 3 fő

Megvalósítás időpontja: 2022. szeptember 13-17.

Elnyert támogatás összege: 3.304. 215,-

Program: 

1., nap: Hódmezővásárhely - Körösfő– Kolozsvár– Torockó 

Pihenő Körösfőn. Kolozsvár, Mátyás király szobrának megtekintése. A városban született uralkodó a magyar történelem kiemelkedő személyisége volt, amiről az iskolában is tanultunk. 

A főtéren található Szent Mihály templom és a közelben Mátyás király szülőházának megtekintése.  Este érkezés Torockóra. Szállás, vacsora.

Kőrösfő: érkezés 11:45, étkezés

Kolozsvár : érkezés 13:30, városnézés 

Torockó: érkezés 19:15, szállás elfoglalása (Sziklakert Panzió), vacsora

2., nap:  Torockó- Torda- Marosvásárhely  - Parajd – Korond – Farkaslaka 

Séta a gyönyörű magyar faluban a Székelykő lábánál Torockón, majd utazás a Tordai sóbányába (csónakázás, a sóbánya megtekintése), ezután Marosvásárhelyre. Séta a Történelmi Magyarország szecessziós városában, amely a székelység művelődési, ipari, kereskedelmi, közlekedési, oktatási és szellemi központja. A régen magyar többségű város lakosságának csaknem fele ma is magyarul beszél. Korond, ismerkedés a székely fazekassággal, vásárlási lehetőség. Farkaslaka, Tamási Áron általános iskola majd koszorúzás a nagy író sírjánál, az emlékház meglátogatása. Tamási Áron a magyar irodalom egyik jelentős alakja volt, akinek személye szerepelt a program tematikájában, és akinek alkotásairól az iskolai irodalom órákon is szó esett. Szállás, vacsora Farkaslaka.

3., nap: Csíkszereda – Csíksomlyó – Székelyudvarhely – Szejkefürdő – Farkaslaka 

Reggeli után kirándulás Csíksomlyóra. Csíksomlyón, a tanulók kiselőadást tartanak a csíksomlyói búcsúról, annak múltjáról. Elmondták, hogy János Zsigmond erdélyi fejedelem erőszakkal protestáns hitre akarta téríteni a székelyeket, akik 1567-ben megverték a fejedelem seregét. Ezt ünneplik minden évben a székelyek és az ide érkező anyaországi magyarok százezrei pünkösdkor. Az ünnep az évek során ökomenikus istentiszteletté, a világ magyarságának találkozójává vált. Közösen elénekeltük a Jelenések-hegyén a székely és a magyar Himnuszt. Székelyudvarhely, városnézés. Szejkefürdőnél meglátogattuk és megkoszorúztuk Orbán Balázs sírhelyét. Itt rövid tájékoztatást kaptak a tanulók az „Legnagyobb székely” munkásságáról, különösen a Székelyföld leírásával a székelység számára identitásának megtartására és megerősítésére adott értékről. 

Szállás, vacsora Farkaslaka.

4., nap: Gyergyószárhegy – Gyergyószentmiklós  – Békás-szoros – Farkaslaka 

Gyergyószentmiklóson felkerestük az örmény katolikus templomot, az elszékelyesedett örmények városában.  Majd elindultunk a Gyilkos-tó, Békás-szoros felé. A tó partján és a vadregényes szikla szorosban megtekintettük az érdekes geológiai képződményt, és felfedezhettük a természeti kincseket, növény és állatvilágát a térségnek. Fényképeket készítettünk az Oltárkőről, a tóról és a szorosról az egykori Ezeréves határról.  Majs Szovátán a híres Medve tavat körbesétáltuk. 

Szállás, vacsora Farkaslaka.

5., nap: Farkaslaka – Hódmezővásárhely - Fehéregyháza – Gyulafehérvár  – Arad – Hódmezővásárhely 

Indulás Gyulafehérvár felé, közben megkoszorúztuk Fehéregyháza közelében az út mellett álló Petőfi emlékművet. Úton Gyulafehérvár felé rövid séta Segesváron. Gyulafehérvár előtt, a diákok megemlékeztek az erdélyi püspökökről, érsekekről és az itt eltemetett magyar, erdélyi történelmi személyiségekről. Itt nyugszik többek között: Hunyadi László, Izabella királyné, János Zsigmond, Márton Áron. A program utolsó állomása az Aradi Vértanúk emlékművének megtekintése és megkoszorúzása volt.

3 koszorúzás volt a programok során:

1.koszorúzás: Tamási Áron sírja, Farkaslaka

2.koszorúzás: Orbán Balázs sírja, Szejkefürdő

3.koszorúzás: Petőfi emlékmű, Fehéregyháza

Előkészítő Foglalkozás

2022. június 02. Törpének lenni egy óriásoknak szánt világban portréfilm megtekintése és megbeszélése, értékelése, tanulságok leszűrése az iskolában. 

Helyszín: Németh László Gimnázium, Általános Iskola 214-es terem, a 7.c osztály tanterme. 

A korábban megbeszéltek szerint a Magyarság Házától megkapott link alapján az osztályfőnök vezetésével és a kísérő tanárok jelenlétében az osztály megtekintette a portréfilmet. A megtekintést követően megbeszéltük a látottakat és kértem a diákokat, hogy pár mondatban fogalmazzák is meg a film üzenetét számukra.

Majd ezt követően fogalmaztuk meg az egész osztály véleményét, tanulságát - A film megtekintését követően a gyerekek egyhangú véleménye volt, hogy a történet fő tanulsága, hogy „mindig bele kell gondolniuk magukat mások helyzetébe”. Valamint, hogy ennek a mozgássérült lánynak az élete teljes és kiegyensúlyozott, amelyet magának köszönhet.

A történet főszereplője Nyikó Anetta egy kerekes székes lány, aki Kovászna megyében született. 

Betegségét nem akadálynak tekintette az életben, hanem lehetőségnek. Élete során folyamatosan célokat tűzött ki maga elé, amelyekért képes volt harcolni, megküzdeni, azokat megvalósítani. Élete töréspontjáról felállni, erőt venni magán és új célokat kitűzni maga elé. Pl. továbbtanulási elképzelései, informatikusként dolgozik, lakótársakkal lakik, barátokat szerzett, valamint jogosítványát is megszerezte.

Van olyan diák, aki úgy véli, hogy a film üzenete, hogy a hasonló sorsú embereknek, segíteni kell, talán egy kicsit a mindennapokban jobban „nyitott szemmel” kell járni a világban és ahol tudunk, ott legyünk jelen és segítsünk.

Értékelő óra bemutatása (2022. szeptember 19. hétfő)

Az értékelő órán az utazás során készített videó-és fotódokumentáció segítségével átbeszéltük a tanulók út során átélt élményeit. Megnéztük a diáktársak képeit. Majd a foglalkozás végén kitöltöttek a tanulók a kísérő tanárok által összeállított elégedettségi kérdőívet.

A kirándulás képei itt megtekinthetők!